SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Nässjö Basket
DIN STAD, DITT LAG

NÄSSJÖ BASKET ARBETSPLAN för 2024/25

NÄSSJÖ BASKET ARBETSPLAN för 2024/25

 

Föreningen är en ideell idrottsförening med drygt 450 aktiva medlemmar, varav ca 80 är seniorspelare och 370 ungdomsspelare.

ALLA spelare, var och en efter sin förmåga skall genom råd, stöd, deltagande i träning och matcher ges möjlighet att utvecklas maximalt inom basketsporten.
ALL herr/pojk- och dam/flickbasket skall utövas på lika villkor.
God anda inom/mellan ALLA lag, samt en god träningsmiljö skall skapas och vidmakthållas.

MÅL SENIORSEKTIONEN

  • Målet är att knyta minst en, helst 2 coacher/ledare till varje seniorlag.
  • Spelaravtal ska skrivas med samtliga spelare i basketligan.
  • Avtal ska skrivas med samtliga coacher/ledare för seniorlagen.
  • Seniorlagens coacher ska delta vid coachmötena när så efterfrågas.
  • Skapa förutsättningar för seniorlagen (utöver ligalaget) att träna minst 3 ggr per vecka i stor hall.
  • Skapa förutsättningar för ligalaget att träna samma tid varje förmiddag utöver kvällsträningstiderna.
  • Alla seniorspelare ska få möjlighet att genomgå, utbildning till domare, tränare och/eller sekretariatspersonal. Spelare i ligalaget som önskar arbeta vid sidan av basketen ska få hjälp med att skaffa arbete.
  • Träningsställ (linne+byxa) ska finnas till samtliga spelare i ligalaget, 2 uppsättningar/spelare
  • Samtliga spelare i ligalaget, basketettanlaget och damlaget bereds möjlighet till styrketräning i NAMK:s lokal. Denna möjlighet ska också utnyttjas som ett stort komplement till övrig träning. Coach och spelaransvar.
  • Seniorlagen tar stort ansvar som domare vid klubbens ungdomsmatcher.
  • Rekrytera spelare till seniorlagen, så att målsättningarna kan uppnås. Helst 15 spelare per seniorlag.
  • Samtliga ledare och seniorspelare ska delta vid Winter Camp.
  • Samtliga seniorspelare och ledare ska informeras om Nässjö baskets policys angående miljö och om droger, samt ska följa dessa i möjligaste mån i alla sammanhang som är kopplade till Nässjö basket.
  • Profilkläder tillhandahålls till samtliga spelare och coacher i basketligatruppen, för att användas i samband med träning och match.

 

Herrar:
Herrar A spelar denna säsong i basketligan, med mål att bygga vidare på en svensk spelarstomme, utveckla vår stab kring ligalaget och att nå slutspel. Vidare ska en bra grund för fortsatt utveckling nås med långsiktigt mål att etablera sig som ett Topp 4 i SBL. Vi vill också jobba för en utveckling gällande satsning på Nässjö Basket fostrat spelarmaterial. Elitgruppen ansvarar för intäkts- och kostnadsbudget kopplat till ligalaget och BasketEttanlaget.

Utvecklingslaget kommer att spela i BasketEttan samt kommer ett lag att representera klubben i division 2 Småland och ett lag i division 3 Småland. För våra yngre talanger ska Nässjö Baskets spelidé utvecklas genom ett tätare samarbete mellan coacher och spelare i Herrar A. Ett liknande tränings- och spelsätt skall tillämpas för att klivet från spel i BasketEttan till SBL därigenom ska minskas.

Damer:
Damer A kommer att spela i division 2. Målsättningen är att fortsätta utveckla spelarna individuellt och som lag skapa förutsättningar för de spelare som vill satsa vidare till en högre nivå. Laget ska ansvar för egen intäkts- och kostnadsbudget samt ansvar för uppföljning av denna.



MÅL UNGDOMSSEKTIONEN

  • Ungdomssektionen ska bestå av representanter från ungdomslag samt ha representant i föreningens styrelse.
  • All träning sker i kamratlig miljö där alla visar hänsyn och tar ansvar.
  • Alla spelare får möjligheten att lära sig basketens grunder och utvecklas utifrån sina förutsättningar.
  • Alla lag har föräldramöte under september eller oktober månad, där någon från ungdomssektionen och någon representant från styrelsen eller sponsorsgruppen medverkar. Ungdomssektionen utformar en dagordning till föräldramötet. (Miljö, Drog Mobbing policy ska ingå)
  • Lagen har en-två coacher, minst en lagförälder och en lotteri/ekonomiansvarig. Laget ansvarar för att skicka en lista med namn på de olika posterna till ungdomssektionen.
  • Föräldrar till spelare deltar i lagens verksamhet samt ansvarar för sekretariatsuppgifter vid lagets hemmamatcher när man är i seriespel.
  • Genomföra sekretariatsutbildning för föräldrar i september eller oktober månad.
  • Ge möjlighet till matchtillfälle för nybörjargrupperna minst 3ggr/säsong.
  • Fylla på med nya lag till EB.
  • Ta in nya hjälptränare till basketskolan och de yngre ungdomslagen varje år.
  • Genomföra sektionsmöten månadsvis september till april och coachmöte/träff 2 ggr/säsong.
  • Riktade insatser för att rekrytera till yngre lag.
  • Driva basketskolan där flickor och pojkar födda 2016-17 ska få möjlighet att prova/träna basket under lekfulla former.
  • Genomföra WinterCamp läger för barn födda 2009-2013.
  • Påbörja arbetet med att ta fram en digital övningsbank som stöd till ungdomscoacherna.
  • Ansvara för organisationen kring Final Four vid arrangemang i Nässjö.
  • Ta fram en gemensam spelfilosofi.
  • Uppmuntra våra coacher till att medverka vid Utbildningar inom Småland-Blekinge BDF Svensk Basket.
  • Våra ungdomsspelare från 14 år ska hjälpa till som meddomare under EB.

 

MÅL UTBILDNING

  • ALLA coacher har ansvaret för att spelare får utbildning i sekretariat och till domare.
  • ALLA spelare ifrån 15 år skall genomgå sekretariatsprov och med godkänt resultat.
  • De som har potential och vilja att döma i högre serier ska ges möjlighet till domarutbildning.
  • Föräldrar skall ges möjlighet till sekretariatsutbildning precis som spelarna.
  • Kurser i ”Första hjälpen”, ”Idrottsskador”, ”Äta rätt”, ”Kost” och ”Mental träning” bör ges till alla i klubben som har intresse av ovanstående genom SISU.
  • Under utbildningsansvariges ledning utveckla ledare och coacher inom klubben.
  • Göra utbildningar med attraktiva och mer tillgängliga för klubbens medlemmar.
  • Följa förbundets direktiv när det gäller utbildningsnivåer på coacher/spelare.
  • Genomföra utbildningsdagar för samtliga elitspelare/elitcoacher minst en gång per säsong.

 

 

MÅL EKONOMI/SPONSOR

  • Intäkter från sponsorer, New Body samt övrig lottförsäljning ska öka.
    • Målsättningen är att föreningen ska ha en anställd kansliansvarig på hel- eller halvtid, alt lösa bemanningen med ideella krafter, samt att ha en deltidsanställd för att huvudsakligen jobba med sponsring.
  • Varje sektion ansvarar för att lägga fram förslag till såväl intäkts- som kostnadsbudget i samverkan med ekonomiansvarig. Budgeten ska följas upp vid styrelsemöten.

 

 

NEWBODY

NewBody ska säljas vid ett tillfällen under säsongen, september/oktober och Klasspengar.se ska säljas mars. Lagen (yngsta födda 2015) ska i genomsnitt sälja minst 5 paket/spelare. Provision utgår med 20 kr/paket och provisionen avseende de första 5 sålda paketen/spelare går till lagkassan och därutöver är provisionen personlig. Ansvariga : Maria Ahlberg och Pernilla Bjerendahl Skog


Möjlighet till friköp genom inbetalning med 400 kr/säljomgång till klubbens plusgirokonto i samband med inbetalning av medlemsavgiften.

 

LOTTERIER MM

Gräsroten och Sponsorshuset – informera vid föräldramöten för att öka denna provision.
Halva Potten vid ligamatcher samt en omgång av stora Halva Potten ”HemvändarPotten” med dragning 27 december 2024 (hemmamatch i basketligan). Ansvarig : Malin Andersson och Anna H Cantby

Hemmakväll – förmedlar försäljning och vi får provision. Ansvarig Malin Andersson

 

JULKALENDERN

Försäljning av Bingolottos Julkalender ska ligga på minst samma nivå. Julkalendrar fördelas framförallt på lag ner till åldersgrupp 2015. Ansvarig är Maria Ahlberg och Pernilla Bjerendahl.

 

JULSKYLTNING

Ett bord med lotteri, försäljning lotteri odyl, bemannas av ligaspelarna. Ansvarig är Daniela Pana.

 

BINGOLOTTER

Försäljning av bingolotter till Uppesittarkvällen ligga på minst samma nivå. Bingolotterna fördelas framförallt på styrelsen och sponsorsgruppen. Ansvarig är Maria Ahlberg och Pernilla Bjerendahl Skog.

 

MATCHBLAD

Digitala matchblad direkt i appen.

 

MATCHARRANGEMANG

  • Hemmapremiär säsongen 2024/25 är den 8 oktober (Uppsala), fokus kring aktiviteter kring den matchen!
  • Ligamatchernas halvtidspaus ska alltid vara 20 minuter.
  • Matchvärdsskap – en ansvarig som bokar in för samtliga matcher. Kontakt ska tas med de som har matchvärdsskap i sitt avtal för att boka datum och därefter aktivitet för att sälja resterande matcher till befintliga/nya sponsorer – kan med fördel säljas in som personalaktivitet.
  • Mat & Match : marknadsför gentemot framförallt sponsorer. Samarbete med Caférangen.
  • Konferencier – mer ”rörlig” före/under matcherna, intervjuer, vågen mm.
  • Digital biljettförsäljning samt digital försäljning av halva potten vid ligamatcherna etc i kombination med att sälja biljetter på plats i samband med match.
  • Fokus på insamling av pant vid framförallt ligamatcherna (Anders Källström).
  • Maskot – Ally Optic pensioneras och ny maskot ska försöka införskaffas till rimligt pris och knyta en sponsor till maskot.
  • Mer aktivitet i halvlek – dansgrupp, sportdansarna, internmatcher, basketskolan, presentation av samtliga våra lag, bjuda in Brahe Suns (Linda Leidefors) för uppvisningsmatch, JoyVoice, Lilo etc.
  • Genomföra två temamatcher under säsongen, dels Cancermatch till minne av Alf (1 november) och i samband med det ha insamling till cancerfond samt minnesfonden (stipendie delas ut i samband med matchen), samt temamatch med annan riktning Unga med psykisk ohälsa (14 feb) – trycka upp speciella spellinnen med tryck på just denna matchen. Linnena auktioneras ut i samband med matchen.

 

SPONSORER

  • Besök och avslut med sponsorer ska pågå hela året, huvudparten vara genomförda senast 31 maj inför kommande säsong. Under augusti och framåt ska fokus läggas på de företag som jobbar med sin budget under hösten samt nya sponsorer.
  • Målet är att rekrytera intresserade personer till Sponsorsgruppen, samt att ha en deltidsanställd med fokus på nya sponsorer.
  • Samtliga i sponsorsgruppen/styrelsen/ungdomssektionen ansvarar för att kommunicera ”Leads” för den som är sponsorsansvarig/deltidsanställd.
  • Inför första hemmamatchen i Basketligan ska herrlaget synas på stan genom t ex spelarpresentation – förslagsvis om det blir av med ”Höstyra” i samarbete med Svensk Handel/Nässjö Köpmannaförening.
  • Återkommande kontakt med sponsorer under säsongen – Ansvarig : alla i sponsorsgruppen
  • Kontinuerliga mail (från no-replymail) till samtliga sponsorer innehållande bl a allmän information om klubben. Ansvariga Johan och Anna.
  • En match under säsongen ska vara en så kallad ”Bjudmatch” och då ska sponsorsgruppen gå ut till ”icke-sponsorer” samt andra intresserade för att få in sponsring till denna specifika match. Säsongen 2024/25 6 februari (motståndare Norrköping Dolphins).
  • Sponsorsgruppen och styrelsen ska under säsong ta möjlighet att knyta nya kontakter och bjuda in potentiella sponsorer till match/VIP-fika osv, för att etablera kontakt och visa upp föreningen.
  • Klubbens policy är att sponsring sker till föreningen som helhet men att det ska vara okej att kunna stötta och sponsra sitt ”eget” lag genom att ta omkostnader för laget för material odyl – men att material sedan vandrar vidare inom klubben, exempelvis spelställ eller liknande. Rapportering av lagsponsring ska alltid ske till sponsorsansvarig och är det tveksamheter avseende belopp eller inköp sker avstämning i styrelse.
  • Kontrakterade spelare skall användas i större utsträckning för att främja vår möjlighet till ökad sponsring, det kan ex innebära att enskilda spelare kopplas till viss sponsor, deltagande vid sponsorers aktiviteter etc.

 

 

MEDIA

Fokus under säsongen 2024/2025:

  • Förfina de kontinuerliga inslag som genomfördes under den gångna säsongen med ytterligare fokus på Green Room. Inspelning sker samtidigt av majoriteten av avsnitten för att sedan kunna publicera löpande.
  • ”A day in life” : ligaspelarna ska “ta över” vårt instagramkonto för en dag, där de filmar sina aktiviteter.
  • Ytterligare exponering av BasketEttan-laget samt av Damer A.
  • Samarbete med Kreativa gymnasiet i Jönköping med ev. ett stående inslag i Nässjö Basket. Målet är att ta fler actionbilder som kan publiceras i samband med matcher.
  • Varva intervjuer mellan coacher och spelare för att få ytterligare variation.
  • Spelare/coachintervjuer inför och efter matcher, inför med coacher och efter med spelare.
  • Intervju med matchens lirare – stående inslag
  • Fler inslag från övriga delar av föreningen

 

MATERIEL

Profilkläder tas fram för försäljning utefter önskemål, ansvarig Nicklas Antonsson

Bilder och prisuppgifter tas fram och läggs ut på hemsidan.

 
ERBJUDANDE
Sponsorer